Андре Бретон и техниките на Сюрреализма

Сюрреализмът се заражда през 20-те години на 20 век в Париж . В основата му стои френският поет Андре Бретон. През 1924 той написва ‘’Манифестът на Сюрреалистите” в който се опитва да дефинира направлението. Според него сюрреализмът е резултат на “мисъл, диктувана в отсъствието на какъвто и да е контрол от страна на здравия разум”. 

За предшественик на Сюрреализма се счита Дадаизмът. Дадаистите се характеризират с влечението си към абсурдното, анархията и са в отрицание с традиционните схващания за красота. Може да се каже, че сюрреализмът е продължение да дадаизма, което е по-творчески ориентирано и не толкова агресивно. 

Андре Бретон влага в Сюрреализма и дълбоко социално значение. Той, и кръгът от сюррелисти заформили се около него имат за цел да освободят обществото от фалшивата рационалност и ограничаващите обичаи и структури. Негови са следнте думи: 

„Всичко ни кара да вярваме, че съществува място в ума, от което животът и смъртта, реалното и въображаемото, миналото и бъдещето, високото и ниското, съзнаваното и несъзнаваното – ще престанат да изглеждат противоречиви..“

За да провокират креативността си и да достигнат до желания резултат, сюрреалистите са използвали различни практики за създаване на изкуство. Ето някои от тях: 

Изящен труп 

Copyright: wikipedia

Това е игра, която помагала на сюрреалистите да намерят вдъхновение, а и да се забавляват. Тя се играе обикновено от трима, като бял лист се сгъва на три. След това участниците се редуват да рисуват части от тяло. Пърият рисува глава, вторият торс, а третият крака, като никой не знае как изглежда рисунката на предишния. Така се раждат най-различни сюрреалистични същества. 

Автоматизъм

Salvador Dalí Automatic drawing (1927) 

Това е метод, в който артистът потиска съзнателния си контрол, диктуващ действията му, и се оставя на несъзнателните си инстинкти да творят. Терминът идва от физиологията, а значението е почти същото – описва действия, които човек не може да контролира съзнателно. Техниката на автоматично писане или рисуване е използвана първо от Фройд, който е искал да достигне до подсъзнанието на своите пациенти. Вдъхновен от Фройд, Андре Бретон въвежда техниката и в творчеството на сюрреалистите.

Фротаж 

LEFT: Max Ernst 1926 Les Moeurs des feuilles (The Habit of Leaves) from Histoire Naturelle RIGHT:Max Enst 1926 Le châle à fleurs givre (Iceflower Shawl and Gulf Stream) from Histoire Naturelle MoMA New York

Фротаж е френската дума за триене. Технологията използвана от сюрреалистите е следната: грапава повърхност се поставя под лист хартия и върху него се оцветява с молив. През 1925 година Макс Ернст за първи път полага хартия върху дъските на дървен под и с помоща на молив отпечатва повърхността им. Така върху листа изникват различни форми и предмети, които художникът превръща в пейзаж. Така се ражда фротажът, а по-късно Ернст адаптира техниката и към маслената живопис.









Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s